02 August 2010

Ok ke Unit Trust v2??

Salam korang...


Arini aku nak sambung entry pasal Unit Trust aritu... kali ni aku ada 2 contoh... since yg melabur adalah dalam fund yang sama, jadi sumer investor akan dapat statement progress yang sama.. cuma beza jumlahnya ikut amount duit dan berapa lama dah invest!


Contoh 1.

Kawan aku di Sabah... yang juga merangkap client aku.. sangat rajin dia MMS aku statement dia pada aku... mgkn lepas dia baca entry aku yang lepas.. Bagus juga dia MMS, so kita boleh share something ramai2 kan?


Sahabat aku ni invest RM1000... pastu dia tambah Februari lepas lagi RM5000... so, total amount RM6000.. Dia invest tak sampai setahun pun dan baru2 ni masa declare distribution (BONUS), dia dapat RM 542.21 !!


Banyak tak banyak?? Banyak la kan?? More than 10%!! sape nak bagi beb!! tak sampai setahun pun!


Dan ini bukan duit haram tau!! Jangan yang ada salah faham.. Duit ini diinvest di bawah ISlamic FUND dan dipantau oleh Majlis Syariah!


Contoh 2.
Yang ni kawan aku di Ipoh... yang ni yang paling senang nak tengok n paling senang nak compare.. Sebab yang ni dia invest hanya RM1000 dan tak tambah2 lagi dh....

cuma bezanya dia invest dah 2 tahun lebih... dan kali ni, tahun kedua dia dapat Distribution (BONUS)..

amazingly, selepas dua tahun.. jumlah dia invest dari RM1000, dah naik jadi RM 1587.66.. means dapat untung 58.75% kan?? dan dah dapat untung RM587.60!! lebih dari separuh duit yang diinvest dh dapat balik...



hehehe.. banyak tue.. ini disebabkan.. tahun lepas, lepas declare bonus, bilangan unit dah bertambah... dan bila tahun ni, jumlah yang diinvest bukan lagi nilai RM1000 macam masa mula2 invest aritu...

cuba bayangkan.. kalo kita invest RM10k... wah... masyukkk... dapat RM5876.60 kan?? adesss... kan bagus.... 2 tahun je tue...

kalo fikir balik kan.. 2 tahun kebelakangan ni ekonomi tak berapa ok... tapi disebabkan Fund Manager yang bagus n sangat pakar untuk meletakkan wang yg diinvest pada tempat yg berpotensi menyebabkan semua investor still dapat merasa keuntungan!!


p/s: ada jugak orang yang takut untuk invest sebab dgr citer kena invest duit banyak2 n kena maintain usha mcm saham... for ur info, minimum untuk bukak akaun adalah RM1k... pastu kalo nak tambah tiap2 bulan pun boleh.. min RM100 sahaja.. boleh terus potong kan bank pun boleh!! so very easy... kalo rege jatuh, kita untung sbb dapat unit banyak... dan kalo rege unit naik, kita tetap dapat naikkan jumlah unit.. so, anytime is the best time to invest!!

sesapa yang teringin, nak cuba.. boleh la try RM1000 shj dulu... tengok sendiri dan nilai sendiri... rasai keseronakkan yang sama mcm kami... layan habis!! hehehe... nak tau lebih lanjut pun, boleh sms aku k.. 012-9711772..!

3 comments:

white rose said...

urm...
sy ni susah digoda...

hahahaha...

lan said...

dasat beb! aku pun dh lm tau.. tp xpernah coba..

a.z.n.e.e said...

dylla:
biasala... bukan awak sorg... masih ramai lagi...


lan:
kalo ko cuba, itu satu perubahan! selagi tak cuba, selagi itu ia tetap sama...!