18 July 2010

Ok ke Unit Trust??

aku baru dapat statement dari Finance Trustee tentang duit yang aku invest dalam unit trust.. Ramai yang dah tahu pasal unit trust... dan ramai lagi yang belum ada pendedahan tentang unit trust...


ada orang yang memburukkan unit trust... dan ada juga yang support unit trust... tapi biar apa pun rumours yang kita dengar, kita kena siasat.. bukan hanya ikut je.. mcm lembu kena tambat hidung! apa orang cakap, kita pun percaya!



aku dah lama join unit trust... dah berkenalan dengan unit trust ni dari 2006... biasala masa umur tengah naik... mcm2 benda nak tahu n nak explore!


ada banyak jenis investment... unit trust one of way for invest... bukan saham je baru boleh invest.. dan unit trust totally berbeza dari saham... tapi aku tahu, ramai je yang cakap mcm saham... malas je aku nak layan,.. org tak faham je cakap mcmtu!


memang dia pakai duit... tapi advantagenye, kita boleh invest dalam duit yang kecik, tapi boleh untung berlipat kali ganda... tapi dia lebih untung utk jangkamasa panjang... tapi ia bukan macam skim cepat kaya atau apa2 pelaburan yang seangkatan dengannya... dia main unit2.. unit2 ni yg diconvert dari rm ke unit.. dan akan berkembang dari semasa ke semasa...


oklah, kita tgk jela statement aku nih!


Financial year ended 31/05/2010


previous investment 10,756.8 unit

distribution (bonus in RM after convert from unit) = RM 842.02

bonus = 7.956% per unit



latest investment!

banyak tak dapat RM842.02 utk setengah tahun??? hehehe...


Jumaat lepas. aku g cek KWSP... nak tgk dividen dapat berape utk 2009..



KWSP = 5.65% jer...!!!



punyela banyak duit aku dlm ni... ciput je aku dapat??? siot tul!!! KWSP aku lg banyak dari aku punye UT tau!




ASB 2009 = 6.9%... x payah la aku scan buku aku ek.. korang cek la buku korang... aku percaya ramai yg ada ASB... lebih kurang tula kalo x silap pengiraan aku...
Tabung Haji aku tak cek lagik!!! tapi mesti dah kuar dah time nih... dia Januari dah kuar dah kalo tak silap aku...


Akaun simpanan lagi la mcm hampeh... korang tau kan, akaun simpanan hanya bagi 0.01% je sebulan .. kalo Maybank lagi la ciput... kalo xde riban2 masa hujung bulan, memang sesen la korang tak dapat ape2... last month firsttime aku dapat dividen dr MB.. itupun, sebab aku dapat duit tunggakan n balance masih banyak kat dlm akaun.. kalo x, memangla kiamat pun belum tentu dapat walaupun, semua gaji n transaction akaun yang paling aktif dalam semua akaun aku... hampeh je.. kata je regular customer!




Akaun simpanan yang ok, bagi aku hanya Bank Rakyat jer.. sebab aku pernah dapat RM40++ sebulan!! banyak, kan?? kalo setahun... tapi duit pun, kena riban2 la jugak dalam tuh...

so, akhir sekali... sape lagi banyak??

  • unit trust = 7.956% (setengah tahun)
  • ASB = 6.9%
  • KWSP = 5.65%
  • Akaun Simpanan = 1%

jadi, kita kena jadi pengguna yg berinformasi dan bijak... pun begitu, hati2 kat luar sana terlalu ramai orang yang menjual produk masing2.. biasala niaga kan... semua kata bagus... so, berhati2la.. tanya la pada orang yang berpengalaman...
dan yang paling penting... pilihlah Islamic Fund...!!! tapi kat luar sana, ramai jugak convensional fund yang mengaku islamic fund!!! beware again!!!

petua:
dalam unit trust tiada yang bleh bagi jaminan % yang customer akan dpt setahun... kalo dia boleh jamin,, there is something wrong somewhere sebab nilai duit diniaga dipasaran.. ada turun naik... so, mcmne boleh janji bagi % yang tinggi lak... kecualila kalo dia under jaminan kerajaan.. itu pun, kena siasat latar belakang jugak... kotla dia nak duit kita jer,,, belakang kira.. kita tak dapat ape2...

p/s: orang kita ni, dengar nak kaya je, mula la... buta mata, buta hati, buta segala.... so, berhati2lah!!!
p/s2: sape2 nk invest pun, boleh cari aku gak... aku ada lesen tau dalam UT!! huhuhu.. mahal aku amek dulu!

9 comments:

zafi said...

agree with you. ive invested since 04.. Great2 deal!

a.z.n.e.e said...

kan.. bagus sangat!!! dari muda lagi bagus!!!

Cikgu ILi said...

Yang aku tau duit ko banyak Jonny.
hehe..yang tu je aku tau.

a.z.n.e.e said...

ili:
oitt.. mane ade.. dah habis dah sume.. rolling sana, rolling sini... huhuhu..

jejaka anggun said...

ish saham neraka nih... hukumnya haram... riba!!!

ps: baca dgn gaya mulut hamidah wahab.

yangyuyu said...

wow cam finance analyst beb..

azhariahzuber said...

walaupun ko citer panjang lebar, aku still tak paham dgn ut ni...dulu adik aku ajak masuk, tapi time tu memang ada financial problem...huhu last2 tak masuk gak

a.z.n.e.e said...

JA:
sape itu hamidah wahab?? huhuhu.. siyes tak kenal...

a.z.n.e.e said...

Ummie:
huhuhu.. pangkat aku baru Unit Trust Consultant jer.. xde la besar mane.. juz tahu sket2 je la.. share la mane ada bersama2 korang.. huhuhu


azza:
nnt dh ok, masuk la... ini cara nk kembangkan duit... banyangkan ko simpan duit ditempat yang berlainan dalam amaun yg sama.. tp pulangan lain2.. compare mane lg untung.. itu jer... juz try to be smart n wise in personal financing jer..