16 July 2010

Guru pendalaman boleh menarik nafas lega..

aku ada terbaca dlm FB tentang guru2 di Sabah Sarawak yang berasal dari Semenanjung diminta mengisi borang pertukaran balik ke Semenanjung...


hum.. mula2 aku ingat kerajaan merajuk ke ape?? tetiba je suh cikgu2 pindah tetiba...


pastu, bila lama pk.. baru faham... mungkin kerajaan ambil langkah untuk mengurangkan kos pembayaran elaun wilayah n elaun 'susah hati' guru2 yang asal dari semenjung bertugas di sabah sarawak.. huhuu.. sebab bila dihitung memang banyak nilainya... riban2 sebulan... itu sorang.. kalo beratus..?? beribu??


kalo x, masakan ada guru yang boleh bawa pulang rm10k selepas berkhidmat 5 tahun di sana... kan?


begitu jugak guru sabah n sarawak yang berkhidmat di semenanjung... elaun seberang lautnya mmg tinggi!


jadi, cara begini mungkin dapat membantu mengurangkan kos yang perlu kerajaan tanggung hanya untuk membayar elaun sahaja! apa salahnya jika orang tempatan sahaja yang mengambil alih tugas tue!


so, mesti hati pun senang sebab berada di kampung halaman... admin pun tak susah nak lalui mcm2 prosedur dan pertukaran guru pada masa akan datang!


p/s: jadi, as penjawat awam.. aku menyokong usaha kerajaan ni... begitu jugak dengan isu kenaikan harga minyak! Malaysia adalah ranking tangga minyak terendah di dunia... semua kerajaan yang tanggung... so, kita sekarang ikut harga global! nah, lagipun kita dah banyak tanggung hutang semasa jaman PakLah dulu... itula tolong depa, bukan depa kenang pun!! Lagi merugikan!!!
p/s2: jom kita pakai kete kecik jer... minyak pun jimat! huhuhu..

5 comments:

Misz Sephia said...

kt skolah saya, ade cikgu masih dpt elaun seberang laut walaupun memang takde bayang nak pulang ke negeri asal die. Mungkin kerajaan kene kaji semula pemberian elaun kot.

illianahidayah said...

wahhh...kalau camtu saya yg br nk posting tahun dpn n mintak sabah konfem la tak dapat kan...?
hmmm...frust gak...hehhe...

Anonymous said...

aHak..utK eLauN wiLayah, di saBah shj, keRajaaN keNa taNgguNg RM 10.5 juta seBuLaN..sebuLaN k..bayaNgkaN bRapa boLe jiMat setahuN..

sYaMyGxBesT...

a.z.n.e.e said...

MIss Sephia:
oyeke?? itula.. mgkn ini cara yang terbaik...

illianahidayah:
huhuhu.. wasalam ajela kot.. tp nk masyuk, anta la kat pendalaman semenajung pun banyak... pun best jgk dgr kata... sbb org2 kg friendly...

a.z.n.e.e said...

sham:
ko sorg je yg bernasib baik x kena pindah k.. tp aku percaya kerajaan x rogi anta ko ke sana... caiyok! caiyok!! bangga aku kawan aku jadi JU!

Featured Images

Image1 Image2 Image3 Image4 Image5 Image6 Image7
Related Posts with Thumbnails