25 January 2014

My 2nd Physiotheraphy!

Sedar tak sedar dah 2 minggu aku di operate.. Dan Jumaat aritu aku buat 2nd fisioterapi..

1st fisio, ok tak ok.. Aku nangis masa buat fisio. Macam terkejut ni ke yg aku kena buat.. Senang citer, bukan mudah dan semuanya sakit!

Masalahnye, luka dah sembuh. Tapi skrg masalah urat aku dh mengeras,  menegang dan menyebabkan urat tu jadi pendek Dari biasa dan lutut sentiasa bengkok. Memang betul, aku x bole nak luruskan kaki.. Kaki pun jd mcm singkat sebelah!

Disebabkan itu jugak, aku x bole nk duduk tegak.. Jadi senget sebelah! Ditambah dgn nak tahan sakit.. Kalo tersalah pusing, mau aku menjerit!

2nd fisio, done and aku tak nangis. Even sebenarnya lebih lama dari yg 1st. Yg 1st tu, sejam aje.. Yg kali ni 2 jam!

Macam2 dorg buat.. Macam tak puas hati aje dgn keadaan aku. Memula therapist biasa yg handle aku.. Tapi dia pass  pada senior therapist.. Hum... Maka bermula la episod aku diterapi dgn lamaaa..

Memula biasala dorg letak cooling pack kat lutut aku dlm 20 minit utk kendur2kan urat sebelum bekerja.. Kemudian terus aku kena luruskan kaki.. Kena tekan sampai bawah lutut cecah ke tilam. Sbnrnye benda tu bg tekanan sgt pada aku. And sakit!

Tp bila dia tgk cara dia tak berjaya, itu yg senior therapist yg handle aku.. Dan dia rawat aku lg ok sbnrnye.. Dia bg massage dulu pd otot2 aku then sambil massage baru dia suruh aku gerakkan otot sambil bagi luruskan lutut aku balik.. Bole pun! Walaupun xdela sampai cecah tilam lagi.. Tapi at least dh lurus sket kaki aku ni..

Sambil tu dia terangkan kenapa semua ni terjadi. Dari cakap therapist tu, otot peha aku skrg dh nipis.. Nipis Sgt! Sebenarnya mmg bole tgk bentuk peha aku pun.. Mcm mengecut. Berbeza dgn sebelah kiri.. Ada shape otot dan nampak pejal.. Jadi skrg ni nak praktis bagi otot ni bekerja semula n berfungsi seperti biasa..

Aku sebenarnya tak sangka benda ni jadi serious mcmni.. Tp aku sedar dia serious bila aku x bole nak gerakkan otot aku mengecut mencengkam lutut.. Kiri ok! Otot kanan ibarat aku bagi signal ke otak tapi x de respon.. X bergerak! Omg! Dari situ aku tau this is serious!

Lastly aku bole jugak gerakkan otot peha kanan n atas lutut pelan2 tp x bole tahan lama.. Kejap aje bole.. Supaya otot bole cengkam otot lutut kanan sbb itu yg penting buatkan kita bole jalan..

Bahagian lutut aku pun ada problem sbb dia dh bersentuhan antara satu sama lain.. So bila dh melekat, kaki aku susah nk membengkok. Tambah pulak still ada lg sket lendir, so jadi faktor nape kaki aku nk membengkok susah especially bila nk membongkok, bangun etc..

Last treatment, dorg bg kejutan letrik pada otot peha aku.. Supaya nk bg dia bangun bekerja semula.. Therapist ckp ramai yg berjaya bila buat ni.. Dlm 15 minit juga aku tahan aje rasa sakit tu.. Rasa mcmne ? Memula rasa mcm mengetit kena gigit semut then baru rasa mcm aliran letrik tu mengalir.. Lastly rasa mcm pop pop mcm dia kejutkan otot2 tu.. Tp rs tenang sbb therapist tu sentiasa ada kat sebelah utk monitor mesin sambil borak2..

Sebab lama sgt, Abg kash sampai mintak nk tengok keadaan aku pd staff yg lain.. Masa Abg kash dtg, aku dh selesai dh buat mesin letrik tu.. Therapist tgh ajar tips praktis kat Umah.. Cara nk bengkokkan lutut pulak.. Selain nk bagi lurus, aku kena belajar bengkokkan lutut n kaki dgn betul..

Susah rupanya.. Treatment physiotherapy in memang penting rupenya.. Nampak mudah tapi susah! Esok 3rd fisio.. Dorg mcm x sabar aje nk buat treatment aku..

Aku berdoa moga Allah turunkan pakar yg terbaik utk aku.. Bantu aku utk berjalan semula. Semoga segala urusan dipermudahkan.. In sha Allah.. Amin..

Ni masa letak cooling pad.. 10 minit yg pertama!  Sejak sakit, baju ikut dan aje.. No melaram!

1 comments:

mila said...

aduhai....terasa mcm sy je yg alami..husband sy pn ad mslh lutut hancur.so sy dpt rsa cmne awk rasa.moga tabah ye.inshaAllah usaha awk nt akan terbls ble awk blh bjln semula..