08 December 2010

sebijik kereta atau sebijik rumah???

Manusia mmg tak pernah puas dgn apa yg dia ada.. Sentiasa mahu kelainan, pembaharuan dan berlainan citarasa... 

Benda yang penting dalam hidup kita sekarang adalah RUMAH dan KERETA! Kedua-duanya adalah KEPERLUAN... Pun begitu, ianya juga boleh jadi suatu KEHENDAK!!!

Jom kita tengok perbandingan harga nilai bagi kedua-duanya... Mana satu yang kita mahu kan? 


****
 Perodua Myvi RM50,000 
Rumah Kos Rendah RM60,000 ++

****

 Proton Inspira RM89,000
Rumah Banglo 1 Tingkat RM90,000++

****

Rumah Teres 1 Tingkat RM140,000++
Toyota Wish RM156,000++

****

 Toyota Harrier RM200,00++
Rumah Banglo 2 Tingkat RM200,00++

****
Toyota Alphard RM350,000++
Kondominium RM300,000++

****
 BMW 5 Series RM500,000++
Banglo Mewah RM1,000,000

Mari kita sama-sama fikirkan... 


p/s: Kalo ikut perbandingan harga kedua-duanya dalam kumpulan yang sama, samada nak beli  sebuah rumah yang lebih rendah atau sebuah kereta yang nampak elegen... 

Rasanya lebih baik beli umah yang mahal dari beli kereta yang mahal... Walaupun kereta tue nampak gah, tapi ia ada susut nilai, yearly insurans yang tinggi, risiko rosak dan dirosakkan, minyak, monthly maintenance etc... Kalau beli rumah mahal pun, akhirnya jadik milik kita sepenuhnya, susut nilai kurang, lebih selesa dan berpuluh-puluh tahun boleh duduk kat situ kan?

Jadi, jom kita fikir-fikirkan ya... Memandangkan pendapatan kita terhad, jadi mesti ada KOS LEPAS... tak semua kita boleh penuhi kehendak kita tue... ada yang perlu kita lepaskan atau korbankan... Huhuhu...

5 comments:

Anonymous said...

i likeeeeeeeeeee
betoi kata joNNy tue
cHaiRoL sYam

ecah said...

betul lah kak..
pkai keta kecik2 sudah..
xyah nak gah2..jnji selesa and boleh pandu laju ke mcd..heheheh..

a.z.n.e.e said...

sham:
hehehe.. ko umah besar dh ada... dh selamat satu benda!! correct choice!!

p/s: mane gmbo umah ko nye??


ecah:
hahaha.. janji boleh pandu laju ek... ke mcd... hehehe

Ms J said...

betul tu... aku pun dok pikir nak beli rumah je ni.. kalau tak duduk, boleh buat sewa... kita pun leh dpt balik duit tu. Kalau tak pun, aku kena balik Sitiawan la buat rumah kat tanah sendirik.. :)

zino said...

pinjam myvi tu ya hehe

Featured Images

Image1 Image2 Image3 Image4 Image5 Image6 Image7
Related Posts with Thumbnails