19 August 2010

ibubapa ada kuasa tentukan jodoh anak??

hum... jodoh... jodoh...


zaman sekarang semua orang sudah pandai mencari dan memilih pasangan hidup masing2 sebab kehidupan yang lebih terbuka dan majoriti sekarang lelaki dan perempuan sudah ramai bekerja... lainlah kalo zaman dedulu, perempuan hanya tarafnya di dapur sahaja...


dari situ, sudah ramai yang saling berkenal-kenalan dan jatuh cinta... samada di tempat belajar ataupun bekerja...


pun begitu, tak semua pilihan hati kita akan mendapat tempat di hati ibubapa masing2... biasala masing2 ada cara hidup masing2 dan budaya masing serta citarasa masing2... ada ibubapa yang tak kesah.. dan ada ibubapa yang agak memilih... agaknya, sejauh mana peranan ibubapa menentukan jodoh anak masing2..??


bagi aku,tak salah rasanya kalo ibubapa campur tangan dalam menentukan pasangan hidup anak masing2... sebab semua tujuannya adalah untuk kebaikan dan kebahagiaan anak masing2... samada memilih sendiri jodoh anak itu ataupun memberi restu jika sudah ada pilihan hati...


kebiasaanya, ibubapa ni atau golongan orang veteran ni mereka ni ada naluri yang istimewa yang boleh 'scan' perangai seseorang ... tengok aje.. dia dah tau dah perangai baik ataupun tidak... kadang2 agak pelik jugak, sekali pandang aje dia dah tahu dah... belum sembang ke tegur etc... pelik kan?



dalam pada tue, mungkin kita perasan atau pun tidak, sebenarnya ibu atau bapa ni... sudah dianugerahkan rasa fisarat yang tinggi.. especially kaum ibu... nalurinya sangat tinggi.... dan aku pernah terdengar dari seseorang beritahu... "seorang ibu itu, seperti diwahyukan oleh Allah... untuk merasai samada pilihan hati anak dia itu sesuai atau tidak...."

dari situ pun, kalo dilihat... dalam Islam sendiri pun sudah diberitahu "Kebahagiaan rumah tangga adalah bergantung  kepada restu ibubapa....




Jadi, janganlah kita nak buang masa untuk membuktikan bahawa pilihan hati kita itu adalah sememangnya bersesuaian ataupun tepat... Seolah2 kita mahu melawan takdir... sedangkan, wahyunya telah diturunkan... Hanya kita sahaja yang mahu mempercayainya ataupun tidak...


Kadang2, aku rasa ada kaitan dengan kes2 buang bayi sekarang ni.... Selalunya, ibubapa sudah boleh mencium sesuatu yang tidak kena dengan kekasih anaknya... Masakan tidak, kalo asyik ponteng sekolah, keluar siang pulang malam, melawan kata dan macam2 perubahan lain... Cuma, disebabkan keseronokan, kita jadi alpa dan terus hanyut... Lagi dilarang, lagi dibuat perangai... Bila sudah terkeluar satu nyawa baru, baru menyesal tapi dah tidak boleh berpatah balik....Bila sudah menjadi pembunuh, baru sedar dan insaf...






p/s: Jadi... apa2 pun.. jika mahu selamat di dunia dan di akhirat... tak perlulah kita berkompromi dengn restu ibubapa... Ikut sahajalah kata2 mereka... Walaupun, setahun dua bahagia itupun atas usaha gigih bertahun2 bersabar dan cuba membuktikan... Percayalah, pasti ada hikmah dikemudian harinya,... Mungkin, ada yang ketidak sesuaian dari segi keturunan, penyakit dll... Pun begitu, kita harus berpegang... Jodoh dan maut itu adalah dibawah kuasa Allah... Cuma naluri ibubapa itu adalah perantara penyampai utusan antara kita dan Allah...

6 comments:

zafi said...

Indeed!!nowdays children reluctant to respect their parent. Having said that, the relationship among them significantly diminished. Without any respect these kids do what ever they want and they will blindly choose their own path. Every parent InsyaAllah know the best for their kids. I agree with you they have intuition whether its good or bad for their kids. -a THOUGHT-

Ms J said...

Sedih baca entri ni. Terkenang nasib aku. Mulut mak aku masin.. sape saje yg ada disisi aku semuanya ada je yg tak kena. Dari sekolah menengah sampailah sekarang. Tapi..KATA-KATA ibu itu juga satu DOA. Mungkinkah juga secara tanpa sedar kata-kata dia mendoakan anak dia ni sampai sekarang tak berteman?

Cikgu ILi said...

Setuju apa yang MS J cakap..sebab aku pun sama...semua kata-kata mama aku jadi doa.

white rose said...

salam ramadhan akak...
kalo ikutkan hati dah lama kita akan bertegas...

sy anak yg no.2 bongsu...segala2nya telah terjadi kpd kakak2 & abg2 saya...hidup mereka adalah contoh kpd saya...

mudah2an Allah memberkati hidup saya...

a.z.n.e.e said...

zafi:
tq for ur statement.. sokong!!



jaja:
jgn fikir mcmtu... aku pun pernah fikir mcmtu... tp dlm diam kita pun tak tahu doa2 ibu kita yg lain... Insyallah there will be someone really suite u.. mgkn bukan semalam, hari ini atau esok... tapi suatu hari nanti... Insyallah... yang pasti jangan putus asa...

a.z.n.e.e said...

ili:
ibu pun manusia biasa.. ada silap dansalah... maafkan lah... sbb kita pun ibu juga...


dylla:
Insyallah.. selagi ada iman dan akal yang rasional, kita boleh menilai yang terbaik juga...

Featured Images

Image1 Image2 Image3 Image4 Image5 Image6 Image7
Related Posts with Thumbnails