04 August 2010

aish... kecik2 dh nak kawen??

ayokkkk!!! Kerajaan Melaka melululskan murid lelaki bawah 18 tahun berkawen... dan murid perempuan bawah 15 tahun berkawen...!! adess....!

nampak sangat aku tak setuju, kan?



aku malas la nak cakap soal nafsu-nafsi nih.. fahamla dah ade perasaan.... tapi, dah Islam pun kata jangan terlalu ikut perasaan.... kalo ikut perasaaa, semua benda pun hancur, kan?


bagi aku, hal ni ada pro n con nya... kalo cadangan mcmni agaknya, boleh ke masalah kes buang2 bayi ni diselesaikan?? ataupun akan ada impak yang lebih besar pada negara? satu masalah selesai, dua masalah timbul!

  • dari aspek sains... sblm ni aku pernah membebel kot ckp if sorg pompuan yg terlalu muda mengandung... akan lahirkan anak yang kurang cerdik.. bukan sebab aku suke2 cakap... tapi dh ada research yg menunjukkan hormon ibu yang kurang matang akan melahirkan anak yang tidak cerdas dan kurang cerdik! baru2 ni, sorng doktor btau.. majoriti pompuan di bawah umur yang melahirkan anak, akan menghadapi kompilasi sewaktu melahirkan dan memerlukan pembedahan akibat tubuh badan yang belum bersedia untuk melahirkan dan tulang punggung yang sempit! dari situ kita dah nampak dah kelemahan dari aspek sains kesihatan..

  • dari segi aset negara.. kita mungkin akan kerugian apabila ramai generasi yang dilahirkan adalah kurang matang dan kurang cerdik... kerana dilahirkan dalam usia ibu yang terlalu muda.. contoh kita boleh tengok, generasi mak2 dan datuk2 dahulu yang ramai kurang cerdik disebabkan kawen awal...

  • dari aspek kewangan... kalo la orang yang bekerja pun susah payah carik duit sebab nak kawen... apa nikmatnya kawen itu kalo budak2 sekolah ni senang2 je suruh mak bapak tanggung depa kawen?? kalo ibubapa yang tak mampu ni apa la nasib dorng kan? dalam kes mcmni, aku harap mak bapak la yang berperanan besar untuk tegas dan menghalang anak2 muda ni ambil kesempatan untuk berkawen awal...! even law dah kata ok! warning awal2 anak mude masing2...

  • dari aspek agama... masa aku belajo sekolah dulu, tak silap aku status budak sekolah adalah MAKHRUH!... sebab belum berkemampuan untuk berkawen!  walaupun nafsu itu membuak2, pandaila la ko jaga diri sendiri k... orang lain yang kawen lambat pun ok jer.. kat luar sana, ramai je lagi org berumur yang belum kawen... yang korang ni bulu baru nk tumbuh, dah bukan main lagi....kalo kawen awal sgt pun, di mana letaknya kebahagiaan itu nanti?? senang dapat, senang tinggal!! mcm Tounch n GO! sentuh dan blah!! agaknya la jenis budak sekolah yang lelaki ni spesis yang nak bertanggungjawab ke atau saje2 ajak anak dara orang tido sekali?

p/s: alamak, tetiba aku terlaser!! lantak la... aku tak suke k!

8 comments:

Linda Hussin said...

Point yg bernas... Saya sokong... hihih

Anonymous said...

memg tak stuju pun..
lg pun budak2 mane matang lg..
kate la masing2 da masuk u,mst jumpa gn yg lebeih cantik n ensem..
da cerai berai..
so,kadar penceraian pun akn meningkat..

_sayang_

silvertech said...

susah nak ckp...bg aku 50-50...sebab ade buruk n baik...

yg baiknya cuma nak kurangkan kes buang bayi...baiklah dorang ni kawen even tak matang ke hape...janji tak buang anak merata2..huhu

a.z.n.e.e said...

LInda:
:)


Sayang:
yup... mmg pun... kes cerai-berai pun meningkat!

a.z.n.e.e said...

nadia:
mmg la ok masalah anak halal.. tp esok kes anak2 terbiar bagai.. ades.. aku x larat la nk tgk anak2 murid aku bermasalah... kesian wei...

n4dh!3r4 said...

saya pun tak setuju kak! org yg da cukup umur pun penin kepala pikir takleh kawen sebab tak cukup duit.. ni diorang yg takde pendapatan senang2 je nk kawen.. kalau kawen semata-mata nk puaskan nafsu pun tak guna gak kan.. dalam Islam sndri ada syarat2 utk berkahwin.. ish3..

a.z.n.e.e said...

hum... kan?
x taula... dah la bukak sekolah budak mengandung tue satu hal.. terpaksa membelanjakan wang ke arah sesuatu yg belum tentu membuahkan hasil... boleh x ckp mcmtu?? nnt sume syok2 nk ngandung.. "xpe... boleh masuk sekolah bunting"

jejaka anggun said...

bangang kerajaan melaka nih...
tp yg bangang nyer anak mude nih la...

nnt dah tua nyesal sebab kawin awal.

Featured Images

Image1 Image2 Image3 Image4 Image5 Image6 Image7
Related Posts with Thumbnails