14 June 2010

Picnic @ Teluk Senangin..


dah bertahun tak mandi laut... semalam ke teluk senangin.. join member abang kash.. lebih kurang ada 7 family... picnic mcmni memang best kalo ada ramai budak2.. dorng yang terkinja lebihnya... yang dewasa ni biasala bizi sediakan makanan depa ni.. huhuhuh..

Seronok.

seawal 9am dah sampai.. budak2 terus terjun laut!!


semua berlalu dengan best... satu persatu makanan kami panggang... yang pastinya, mula2 harusla ayam panggang resepi abang kash...



sebelum sampai teluk senangin, kami berdua singgah dulu pasar sitiawan.. konon nak beli tomato n cili untuk buat sambal cicah ayam panggang... sekali, pandang kiri kanan... banyak pulak yang berkenannya...

so, kami tambah lagi makanan untuk dipanggang... jagung dan remis... hummm... sedap! kerang apam dah bawak 2 kilo untuk dipanggang jugak!


makanan lain yang dipanggang adalah diperti gambar di atas.. tokei cendawan sponsor cendawan.. cendawan pun kami bedal lumo dlm resepi ayam panggang... sayur sebelah tue buat rebus,.. cicah sambal belacan...
(jangan tak tahu.. lesung batu pun ada bawak sekali kau!)

yang untungnye bab2 masak ni... geng lelaki kampung pisang memang teror..
so, juz leave it to them!


inilah dia orang2 kuat tue!!


yang pastinya, abang kash la kepalanya!


budak2 biasala... kuat jugak.. kuat main!




tengok! dah kambus.. pegi baca talkin pulak!!



makan time... bagus deme ni makan pun berbaris...
xde kotor tikar basah dek pasir...



ni makanan fav orang tua... budak2 mane reti... ish..
cicah sambal belacan tepi pantai pulak.. memang best!!!

abah apam pun sempat lagi memancing...
disebabkan air kuat, pancing je bawah pokok...

dah makan sambung terjun laut lagi.. time ni ada yang gatal badan.. agaknye kena obor2 kot.. pastu lumor dengan pasir..


Tragis.
selepas makan, aku pun terjun sama.. join abang kash mandi manda... dalam kul 2 macamtu... lama2 ombak makin kuat... mula2 seronok main ombak... main kat gigi air pun dh best... sebab berguling2 kena tolak dek air.. padehal tak perasan air main pasang dan start tarik ke tengah laut...



walaupun kat gigi air, tapi takat air jadi dalam sebab ombak datang tinggi... ada sorang dua jugak la budak macam nak lemas... sebab nak try turun pelampung... ingat cetek, rupenye dalam.. pastu ombak lagi tarik ke tengah!



termasuklah aku sekali kena tarik ke tengah... padehal memula tempat aku berdiri bukannye jauh pun... tapi disebabkan kena tarik... jadi, kaki aku pun tak cecah ke pasir...


nasib tiba2 sebelum ombak tarik aku... lalu sebatang kayu! aku terus je capai kayu tue... and sempat panggil abang kash... abang kash mula2 dia ingat aku main2.. dia gelak dulu... bila ombak datang, kepala aku pun dah hapus...


nasib ada kayu tue, aku sempat pacakkan ke tanah.. aku sempat tarik nafas dalam2 dan cuba apungkan badan... masa ombak kedua datang, aku pacak lagi sekali kayu, dan lonjakkan badan naik ke atas gunakan hujung kayu.. lepas tue, baru aku sedar abang kash dapat tangkap aku dengan tarik baju... nasib sangat2 ok....



air masuk dalam hidung pun tak banyak... sebab udara yang aku sempat sedut dalam.. dan aku cuma lepaskan je udara tue masa dalam air...


syukur sangat2... sebab rasanya memang Allah tue nak selamatkan aku.. kalo xde kayu tue, dah lama aku pun hanyut n tak sempat pun nak tarik nafas dalam2... memang istighfar banyak2... mungkin banyak lagi dosa yang aku belum tebus ataupun banyak lagi tanggungjawab yang aku perlu pikul...


p/s: kalo diikutkan, air laut tue bersih.. sampah pun xde. tetiba boleh ada kayu pulak yang lalu... itula, seronok2 jugak... tapi kena beringat selalu... jangan ingke sangat!

10 comments:

jejaka anggun said...

gambar baca talkin tuh mmg x bole blah!!! haha!!

Surat Untuk Hujan. said...

bes, jln2 ngan family. :)
just want you to know, i admire ur template :)

a.z.n.e.e said...

JA: hehehe...


izzati: tq.. boleh tgk kat blog dia kalo suke.. link dia ada kat bawah sekali... ada banyak cantek2..

Su said...

aznee, makanan yg u all buat bbq tu semuanya nampak best2..anyway, kat mana teluk senangin ni..macam best je tp ni..

Cikgu ILi said...

Jonny...mmg tragis betul....
Ko reti berenanang tak Jonny?
Nasib la Abg Kash nampak & cepat bertindak.
Kayu tu yang ntah dr mana tu jadi penyelamat akwan aku ni....Jonny...Jonny....

Ecah Shafiee said...

uish akak ni..
mule2 njoy da usha gmbr..skali ade citer tragis lak..

da la cousin aku ni tggi cam bdk tadika...hhehehe..nasib2..

yangyuyu said...

baca talkin...adoh..lawak2..imamnya mana satu

a.z.n.e.e said...

su:
harus terjah teluk senangin pasni.. huhuhu..kat area pantau remis.. lumut sana.. tempatnye privacy sesuai utk org pompuan nk mandi..


ili:
aku mane reti berenang.. abg kash dh suh aku belajo berenang pasni.. itula namanya berpantang maut sebelum ajal.. syukur aku selamat!!

a.z.n.e.e said...

angah:
huhuhu.. itula pasal.. itu yg tercirit semalam tu kot.. huhuhu...


ummie: imamnye ke belakang sket.. tak muat.. yg gemuk tuh.. tp xpe.. suaranya kuat! huhhu..

Ms J said...

teluk senangin mmg tempat best untuk piknik. Cumanya aku tak gemo nak mandi sgt kat situ sbb gatal-gatal tu lah.

Tok sedara aku ada sebijik rumah kat sana. (igt x aku penah buat proposal utk kite Superb81 gi piknik dulu) Dia buat sewa untuk org ramai. Ada 4 bilik. Tp rumahnye beso. Siap ada toilet luar rumah, tmpt bbq, peti ais, tv & mcm2 brg rumah. Kalau nak tido lebih dari 4 family pun ok. Share bayar sewa. Walking distance je ke tepi laut. Kalo berminat nanti roger aku.