04 April 2010

Gua Tempurung in Adventure!

entry kali ni memang jadi berlapuk sebab its take too long nak edit semua gambar di dalam gua... ada yang berjaya di edit dan ada yang separa berjaya diedit dan ada yang langsung tak boleh nak edit.. huhuhu... ini adalah kerana cahaya yang tak cukup untuk lens capture segala objek yang ada kat depan..

kalo korang nak tahu, lens kamera ni macam biji mata hitam kita ni la... kalo gelab, besar je bijik mata kita.. kalo cerah, biji mata kita mengecil... sebab bila gelap, dia nk capture seberapa cahaya yang boleh.. sebab itu kenapa lens tue lambat je nak berklik ambil gambo kan??

jadi, kalo nak gambo cantek.. make sure cahaya cukup!

gambar lain banyak aku dah tempek kat fb.. jadi, yang ni aku nak fokus kat dalam gua je.. dan yang luar tue.. sket2 aje la...

yang spesyel nye Gua Tempurung ni sebab dia antara gua batu kapur yang besar kat semenanjung malaysia ni.. unless kalo nak masuk gua, kena pegi Gua Kelam ke, Gua Musang ke.. kan?? yang lain, mungkin tak berapa glamour atau lagi jauh dari kita macam Gua Niah ke kan??

untuk adventure minggu lepas, aku juz join aktiviti Unit Perpustakaan KEMAS Gopeng dalam Program Out Reach untuk galakan anak2 membaca.. disebabkan boring asyik wat aktiviti dalam library je, so dorng ni bawak la anak2 kecik ni g jenjalan ber'adventure' sambil ada education session sket.. dan aku boleh join, of coz la sebab ikut Abang Kash ke tempat di bekerja untuk sekian kalinya.. untung jugak sebab boleh join macam2 aktiviti...

oklah kita go through gambar ajelah yea..
so, ini dia open sesame!


..awal2 masuk gua.. boleh lagi la nampak cahaya dari luar...

pastu dah gelap!


.. untuk stage 1, macam kami ni jangan risau... juz lalu tempat kering je dan guna laluan yang disediakan...

Gua Tempurung ada 4 stage sebenanrnye... boleh smapai ke highway PLUS belakang sana... dan stage 4 adalah paling cantek sebab kita ibarat berada dalam satu dunia lain pulak...
dan setiap stage, ada pintu gerbang (penamat gunung) yang memisahkannya..


..dinding batu kapur yang dihakis air...




hasil hakisan air, membentuk macam2 rupa objek.. yang ini ibarat gajah dan belalainya... korang nampak tak??
ada banyak lagi... kaki kuda, gajah, harimau, pahlawan, monalisa dan Osama bin Laden pun ada.. sebab tue dorg tak jumpa, sebab dalam gua ni mane ade coverage telepon!


ini antara staligmit dan stalitit yang paling panjang... xtahu la berapa puluh tingkat bangunan... dari lantai gua hingga ke bumbung gua.. setiap satu inci bersamaan 200 tahun! hum....


..dekat celahan yang gelap tue sebenarnye pintu ke sungai... jalan ini la yang digunakan komunis untuk lari sewaktu askar Tanah Melayu datang mengerang... dan ada kawasan rata yang sememangnya digunakan oleh komunis untuk menyorok!


... ini pulak kawasan yang atas sedikit dari tadi.. di sini lah tempat orang2 kampung pernah bersembunyi semasa peperangan dahulu!



.. dalam gua pun ada banyak khazah lain... ada batu kristal dan ada jugak bijih timah yang dibawa arus sungai! dan tak ketinggalan juga kawasan yang penuh dengan hasil kumbahan kelawar! awas kalo bawak budak kecik, takut terkena kutu kelawar.. boleh gatal2... tapi asalkan, dia tak terpegang tempat yang dilarang tue, Insyallah ok!

... ini bumbung gua di pengakhiran stage 1.. tengok rapat je dengan kepala... kalo korang, mesti tak lepas... kena bongkok sket la... huhuhu...


di tangga terakhir puncak stage 1... pakcik memang pancit time nih! semua semput termengah2...

kat sini, aku paling tertarik dengan hasil tangan yang tentu bukan orang paleolitik atau mesolitik nih! huhuhu.. konon2 mcm dorg yang menghasilkan sesuatu kenangan di zaman diorang la nih! porah!!


.. bile turun, semua perut dah menggeletek kelaparan!

jom la makan!
tapi kami makan free.. sebab makanan telah disediakan di bawah bangsal!


..kaki pancing don't worry.. katcni boleh bawak pancing sekali..

ikan memang banyak! rm6 je sejam !!

... 4WD macam kat amazon...


..kalo nak tahu, sini la tempat kami berdua firsttime dating dulu... tapi abang kash aritu tak nak ngaku! muke dah naik blusing!


5 comments:

white rose said...

wahh...
besh laa g sni...
tring nak g...nanti nak ajak suami g sana la...

eh, saya ade suami ke???
uppss...terlupe lak...

nak ajak family...

muehehehehehe...

a.z.n.e.e said...

dylla;
hehehe.. dtg cni.. meh meh..
mane tau.. nnt masin mulut, bebetul dtg dgn husband.. mcmner?? okla tuh!

Cikgu ILi said...

Jonny...
Aku teringin nak pegi yg stage 4 tu..yg paling susah tu....beria tak?
Korang nak tak kalau pegi lagi teman aku?
Takut dan seram la aku tengok gambar-gambar tu Jonny...apekehenye camne nak masuk.

jejaka anggun said...

gambar keta tuh yg x bole blah. kalo tunjuk kat national geog sure dpt pengiktirafan dunia....

a.z.n.e.e said...

Ili:
stage1 ok jer.. ada lampu.. tp stage atas lagi kena bawak lampu sndr.. tp xde la seram sgt.. lgpun ade guide.. dorg dh biasa dh...

nak g jom!

JA:
hehehe..