28 January 2010

pendarahan ketika hamil

aku mmg nak tulis pasal cyst.. tp aku rs aku start dulu dengan pendarahan ketika hamil... ni aku baca kat dlm mingguan wanita 9-15 oktober 2009.. kebetulan aku terbaca artikel ni.. so, dr situla aku terus tergerak hati nk g cek doc semasa first time bleeding..
tapi artikel ni khusus untuk ibu2 mengandung.. nasihatnya, kalo bleeding seelok2nya bertenang dan jangan panik!! lebih2 lagi kalo bleeding tue sikit... katanya lah!! sebab bleeding ni ade banyak faktor dan beberapa jenis risiko... walaupun begitu, lebih baik kalo kita buat pemeriksaan doktor untuk sebarang pengesahan...
1) Sebelum 12 Minggu

a) Pendarahan Implantasi
ini adalah petanda awal kehamilan yang menyerupai haid ketika hampir tamat.. ini kerana benih telur tertanam sendiri ke lapisan rahim.. selalunya antara 6-10 hari selepas persenyawaan.. dalam kes ini, kita akan rasa tidak selesa dan rasa bengkak di pelvis.. dalam minggu pertama ini, walaupun ada pendarahan, tetapi tidak sakit di sekitar tempoh sepatutnya datang haid..
b) permulaan keguguran
kehilangan darah semasa kemahilan boleh menyebabkan keguguran terutama jika ada rasa sakit dan kekejangan... namun, pada peringkat awal hamil, samada darahnya banyak atau sikit pastikan kita buat pemeriksaan doktor kerana dikategorikan sebagai kes berisiko untuk keguguran.. doktor akan bukan scan untuk baby.. kalo darah sikit dan tidak sakit, mgkn doc akan nasihat untuk kita berehat..

c) kehamilan luar rahim
kekerapan sakit beserta pendarahan mungkin petanda kehamilan luar rahim.. hal ini berlaku sebab ia tertanam di luar rahim selalunya di tiub fallopio.. namun, ia amat jarang berlaku.. pun begitu, pergi la buat pemeriksaan doktor untuk kepastian... mungkin ada faktor2 yang lain..

2)12 minggu ke atas

a)masalah berkaitan plasenta
pendarahan pada trimester kedua dan ketiga menjadi risiko masalah placenta abruption atau placenta praevia.. jika scan, doc akan tandakan posisi plasenta untuk tindakan susulan.. jika placenta preavia, kita kena duduk kat wad untuk pemantauan dan rawatan segera.. manakala placenta abruption, ianya berlaku 0.5% sahaja dan berlaku beserta kesakitan.. namun, apa sahaja pendarahan selepas minggu ke-24 kehamilan, janganlah teragak-agak untuk berjumpa doktor kerana ianya perlu dirawat segera!!

b)petanda awal bersalin
jika selepas minggu ke-37, itu petanda serviks semakin melembut atau mengembang dan dalam proses untuk bersalin!!!!!

3)pada bila-bila masa sepanjang kehamilan

a) kesan hubungan intim
semasa hamil, berlaku peningkatan darah ke serviks. oleh itu, kemungkinan akan ada tompokan darah selepas bersama.. darah yang keluar kemungkinan berwarna merah jambu, merah atau coklat.. namun, cuba elakkan diri untuk bermesra2an berlebihan ketika 12 minggu yang pertama!!! (ayo yo.. lama tuh!!!)

b)jangkitan
namun, pendarahan yang sedikit atau tompokan darah mungkin TIDAK berkaitan dengan kehamilan.. ia mungkin dijangkiti kuman seperti candida, herpes, gonooheoa etc yang menyebabkan keradangan dan gatal2..

atau pun atas faktor penyakit yang lain... contohnya cyst.. ramai org menyangka mereka period, tetapi sebenarnya mereka tidak period...

hum... to be a women, is not that easy... susah.. macam2 hal.. selepas cerita hal aku dan cyst, aku dgr mcm2 cerita tentang masalah kesihatan wanita.... ada yang bleeding.. ingatkan keguguran ataupu period.. tetapi rupe2 dh faraj dh dijangkiti kuman dan berbintik2 di pintu rahim... bukan darah period yang keluar, tetapi darah dari bintik2 di pintu rahim tadi... hum... dasat...

ape2 pun, memang kita kena alert dengan perubahan dalam diri kita ni... sebab kadang2 penyakit ni, datang memang tanpa disangka2... kalo dia nak datang, sekelip mata sahaja... sama macam kes aku... last aku scan adalah bulan nov 2009 sebanyak 2x... memang no problem... tak sangka dalam 2 bulan, ianya boleh membesar sehingga 3 cm???!! siapa sangka!!!

itupun, aku bernasib baik sebab aku awal berjumpa doktor... at least, boleh ambil tindakan awal... siapa lagi nak menyayangi diri kita kalo bukan diri kita sendirik!!!

5 comments:

jejaka anggun said...

thx for the info tp saluran peranakan jejaka anggun dah lama pecah. doktor kata dia dah x leh pregnant lagik.

Mr. Bambino said...

good info aznee, nanti mr bam suruh mrs bam supaya lebih berhati2

a.z.n.e.e said...

JA:
hahaha.. risau dgr td.. xpe keterunaan masih terjaga..

mr.bam:
tq.. itula bagusla kalo suami pun amek berat sama.. lagi senang keje.. hehehe.. bagus2..

zafi said...

info menarik nih... sebagai bakal bapa kene tahu :P

a.z.n.e.e said...

zafi:
bagus2... kena update selalu info nih... ke ktorng nk terima keluarga baru nih?? hehehe...