12 February 2010

Gen Ayah...

aku amat suke memerhatikan orang .. tingkah laku... rupe.. hobi.. kegemaran dll.... lepas kenal orang tuh, then kenal pulak mak ayah dia... lagi best... then, aku suke perhati orang tu, banyak ikut sape.. rupe sape... sikap.. dll...

kadang2... aku cermin balik diri sendirik... hehehehe... tengok aku ni banyak memihak ke siapa.. ayah atau mak??? bagi aku, untuk tahu perkara itu agak penting jugak... supaya kita tahu dan kenal siapa diri kita... kalo yang elok, kita teruskan.. kalo yang buruk, kita cuba perbaiki walaupun macam susah nk tinggalkan... hehehe...

antara kami bertiga... aku rasa aku adalah salah seorang anak yang memang CHOP mohor kat dahi tertulis "MEMANG SAH KO ANAK BAPAK"

hehehe... sebabnye:

1. rupe - masa kecik2... memang org cakap rupe aku memang sah ikut ayah... mak aku muka bulat.. sama mcm adik n abang aku... aku je muke joren (panjang) sket..

2. kulit - memang sah golap!! mcm bapak aku... adik n abang aku puteh jer... huhuhu... sedih2... masa kecik2 orang cakap aku anak keling!!! huwaaahhaaa...

3. makanan kegemaran - aku suke makan goreng pisang.. aku suke kekacang... pistaschio, kacang tanah, kacang botak, etc... sama macam ayah !!!

4. lukisan - dalam adik-beradik, aku sorg je mmg dari kecik suke menconteng.. means, melukis... tahu sket2 je la... ayah aku sangat hebat melukis... huhuhu...

5. kreatif - ayah memang seorang yg kreatif.. percaya atau tidak... ayah boleh buat rak buku, rak kasut, meja etc dengan kemas dan cantek... sume tue kena imaginasi yang tinggi, kan?? dari segi binaan sampai ke aksesori... orang dulu2 mane ade lukis atas kertas... semua dalam kepala je... aku pulak... boleh la mendesign sket2... tp aku banyak salurkan ke komputer... tapi selalunya aku akan gunakan imaginasi aku sendiri sebelum dilakarkan dalam komputer... kira ada persamaan tak??

6. tegas - yap.... ayah memang tegas... dari dulu.. adik-beradik ayah pun tahu.. kami pun dh biasa... sebab itu jugak kot aku boleh berdisiplin n tegas.. tak caya boleh tanya cikgu2 sekolah aku ataupun anak2 murid aku... kalo tak, takkan boleh menang kawat kaki masa perarakan sukan, kan?? tak cukup tegas, terabur la jawabnye... hehehe...

7. public speaking - ayah memang well known as a good speaker.... dulu aku pun takut tapi lama2 tue dah biasa... kalo dulu, org memang selalu kenakan aku suh cakap kat depan... tapi resultnya, dorg tepuk tangan balik ... puas hati la kot... rahsianya, hamtan ajela labu... ko bedal je... muka janji mesti selamba.. tapi isi mesti bernas!!! heeheheh... bila citer balik depan mak ayah .. ayah mesti jawab "mestila.... ikut ayah la tuh..." mula2 tak faham... sekarang dah faham la kot... huhuhu...
(bagi ceramah kesihatan pun aku pernah beb!! gile jugak la aku nih!! hehehe..)

8. temper - aku memang cepat temper!!! tapi cepat surut.. tapi kalo dah temper.. dengan sape pun aku tak takut.. cume kekadang aku balik yang takut... takut xle nk kontrol mulut... mulut caboi!! hahaha.. nasib la sape yg kena... bole pekak telinga sbb pitching memang tinggi.. hehehe..

9. foto - hehehe... ayah dari kami kecik dh ade kamera SLR... gambar kami masa kecik2 sume lawa2... sebab kamera pun bagus... bile dah besar, tak sangka aku pun minat fotografi...


10. muzik - ini memang xle nk elak... dah ayah aku dulu memang cikgu muzik.. nak kata ape kan?? ktorng dan muzik mmg xle dipisahkan... kalo karaoke public berduet dengan ayah pun boleh... on aje... hehehe... kurengnya, aku x pandai main instrumen muzik mcm ayah... ayah sume pun reti.. tak aci.. pastu adik aku je pulak yg pandai main muzik... x aci betul la...!!

bila difikir2 balik... memang betul la... bapak borek, anak rintik...

gen mak mesti la ade jugak... contohnye : cun (hikhikhik), baik hati (hikhikhik x2), keibuan (hikhikhik x3), penyabar (hikhikhik x4)... pendek kata semua la yg baik2... hahahaahahaha... hah lagi satu mak aku dulu penari... aku n adik aku dua2 pun memang penari la suatu masa dahulu... cume skrg keadaan dah tak sesuai dan tak mengizinkan...




since 1991 - as a traditional dancer???


2003 - school of creative???

2007 - KL World Matching Band Competition..

this is our family... hasil gen mak n ayah lahirkan kami bertiga...

p/s: pernah tak korang tanya... korang ikut gen sape???

7 comments:

Anonymous said...

hUM.. sIAN KAT lAKI kOU nIE... tAK ADa pUN gOMBOR lAKI kOU kAT sITU?

Mrs. Zuki said...

Jonny,
Beruntung ko ada banyak bakat..
Sangat untung!
Aku anak bapak..lebih kurang je dengan bapak ko, bab-bab fotografi tu.
Tapi.....aku tak mewarisi talent public speaking abah aku atau bakat sukan mama aku.

jejaka anggun said...

patut ah ai ikut muke ngan perangai johny depp. anak dia rupenyer.

tengku-juh said...

aku pun kena kaji selidik balik la aku ni ikut gen sape?? gen mak la kot.. boboi kalo ikut mama dia orang kata umah sejuk yek dak?? ntah la wei..

a.z.n.e.e said...

ano:
aik... mcm kenal je jenis tulisan gitu... hum... orang KEMAS ke di sana nun yg berkata2 tuh??

ili:
aku rasa ko ade lg mewarisi bakat mama n abah ko yang lain.. yg istimewa atau yg lebih istimewa.. cth: ko sgt berani melaram.. x semua org ade kemampuan begitu beb.. n ko sentiasa bermotivasi.. kan? kan? kan?? cube ko pk blk.. itu ikut gen sape tuh??

a.z.n.e.e said...

JA:
hahaha.. anak jonny depp kah?? hahaha...

tengku-juh:
oh, boboi ikut mama ker?? yela tu betul la kot.. sgt sejuk umah...

Mr. Bambino said...

aku ikut gen abah aku, tang genius matematik..wakaka perasan...

Featured Images

Image1 Image2 Image3 Image4 Image5 Image6 Image7
Related Posts with Thumbnails