28 July 2009

Sisa Ingatan

kul 9 pagi... terkejut dgn sms en.suami... "Hanafi tgh robohkan rumah..." huh?? terkejut!!! cepatnye kontraktor robohkan umah opah...

yup... rumah opah yang berusia lebih 40 tahun dirobohkan.. untuk digantikan dgn rumah baru.. iaitu rumah aku.. huhuhu... mane opah nak duduk??? ooo... opah aku mmg ade umah lagi satu...rumah yg lagi satu, dia duduk dekat dgn adik beradik dia...
umah ni dulu disewakan,..

tapi selepas pelbagai masalah... yang terakhir, penyewa xbayar rumah selama 6 bulan walaupun umah seluas lebih 1500 sqf.. walau sewanya hanya rm100.. termasuk api air pun x dibayar... rumah dia xkemas luar dan dalam... penyewa sebelumnye pulak, pergi jual perkakas pinggan mangkuk opah... siap panggil lori paling kurang 2x.. ini jiran2 yg btau.. dgn alasan mudah.. penyewa tu kata "rimas tengok barang2 umah banyak..." gile babas mcm pinggan mangkuk dia pulak dia buat... jual sesuka hati...


sbb itula aku take over... opah pun dh bg permission untuk robohkan... "ate.. yg buat ape pun simpan.. kayu lelame ghepot juge..."


aku sampai tadi dgn keadaan yg agak terkejut... huh?? tinggal ini aje?? aku xsempat nk amek gmbr... sedihnye... rumah ni byk simpan kenangan lama... di sinilah aku dibesarkan oleh opah dan atok dulu..

dulu umah ni dikelilingi pokok koko, pokok kelapa dan pokok buah-buahan yg lain... tapi selepas arwah tok meninggal semua pokok koko ditebang,.. dulu dalam kebun koko tula aku bermain.. syok... redup... main pondok2... main perun2 (membakar ranting) dll... salah satu lagi aktiviti yg aku paling suke ialah aktiviti mengumpul nyamuk... huhhu... hingga ke hari ini.. hehehe... kadang2 aku berlumba dgn en.suami siapa lagi teror tampar nyamuk... huhuhu...


selepas kontraktor balik... aku round dlm rumah... sedih... masih lagi aku ingat setiap sudut barangan yg ada dalam umah nih... tempat aku bermanja dgn opah n atok... kat depan tv itula aku menyendeng kat badan opah setiap malam... kat situla jugak aku berkongsi bantal dgn opah.. bile mana waktu opah tengok tv sampai tertido... aku xmau bantal lain.. nak bantal dgn opah jugak... di bilik tidur itula aku selalu menyemak tido dicelah opah dan tok... walaupun mak dan ayah balik seminggu sekali menjenguk aku, tengah malam mesti aku bangun dari tidur.. menjalar berjalan ke bilik atok dan opah... itula bahananya kalo jadi cucu kesayangan opah dan atok.. sentiasa dok bawah ketiak dorng.. sampai satu tahap.. orang panggil aku "anak opah" bukan "cucu opah".. sampai sekarang, opah pun asyik melebihkan aku jugak... huhuhu... harap cucu2 yang lain xterasa...

arwah atok dulu selain usahakan koko.. atok ade kedai runcit depan umah... best sangat... apa aku nak, sume dapat... tapi aku ingat lagi, mak larang aku meminta2 dari kedai atok... "tak baik.." mak cakap... setiap pagi, atok akan mengayuh basikal tuanya ke pasar berhampiran untuk beli lauk dan bekalan kedai runcit.. aku masih ingat, aku membonceng basikal itu.. duduk di dalam raga besar atok.. best sangat.. oh, aku rindukan atok... masih segar dalam kotak ingatan aku rupe atok... atok hensem dan tuff.. berkulit cerah.. atok kuat bekerja... opah pulak cantik orangnye... opah pun berniaga kain... hem... semuanya segar lagi dalam ingatan aku... hanya aku dan abang long aje yg merasa ini semua.. sbb kami berdua sahaja cucu sulong sebelum atok menghembuskan nafas terakhir ketika aku berusia 6 tahun...

inilah dia gambar terakhir yg aku sempat ambil... aku xboleh menulis lagi... hati semakin sebak..

..keadaan yang menampakkan keuzuran umah opah..

...mak dan umah opah...

...akhirnya.. keluasan umah atas mmg boleh main bola sepak...

p/s: esok cikli (pakcik) aku akan bercoti.. terharu.. sangat excited dia.. katanya nk tolong asingkan kayu2 yg ada... mgkn dia pun akan buat umah sebelah umah aku... tunggu umah aku siap dulu katanya.. aku on aje.. mari kita meramaikan masjid.. eh.. meramaikan tanah nih.. huhuhu...

sebelah kiri umah aku, cikyang (pakcik) punye rumah.. sebelah kanan, akan datang cikli n cikwan punye umah pulak... xsabar rasenye.. tapi sedih bile tengok umah ni dirobohkan...

~|@a.z.n.e.e@|~

4 comments:

Noraishikin Mohd Salleh said...

ye la umah kenangan kan. tp xpe arwah atok musti senang bile umah br akak dh siap nnt :)

xmo sedey2 na..

a.z.n.e.e said...

huhuhu...

kan best kalo dia masih ade...

jejaka anggun said...

umah nenek saya kat kampung pun rasenyer dah tinggal rangke jer kot?

a.z.n.e.e said...

JA:
xpela.. u pun dh blk cni.. boleh la jenguk2 ke sana.. it's time already..

Featured Images

Image1 Image2 Image3 Image4 Image5 Image6 Image7
Related Posts with Thumbnails