26 July 2009

Perihal tanah..

Harini aku tertarik nk bercerita pasal tajuk kat atas tuh.. Sorila.. sejak dua menjak ni citer aku sume yg menyesakkan otak... menandakan otak si penulis yg mmg sesak yea... huhuhu...

Citer 1.

sejak 2 mggu ni mak mertua aku asyik citer hal tanah yg dia dh booking kan untuk 4 orang anak2 menantu dia... termasukla kami berdua... first of all, terima kasih mak.. berita pasal tanah ni en.suami dh btau dah pada aku slps kami dpt tahu loan aku diluluskan... en.suami cakap ade tanah untuk kami di Bt.Gajah... so, ktorng kena reserve sket la duit utk tanah tue..

bagi aku, nak beli tanah xde masalah.. aku xkesah walau kat mane pun tanah tue... sbb tanah is so precious..
mgkn sbb mak mertua aku risau kot sbb kami buat umah jauh dari bt.gajah... jadi dia dok repeat citer tue... aku faham perasaan seorang ibu.. sentiasa mahu anak dia depan mata... even, dh kawen sekali pun... pun begitu, aku pun kena tenangkan hati dia jugak... sbb adat la org berumahtangga.. harus berjauhan dgn ibu bapa jugak satu hari nanti..

apa yang boleh aku katakan pada mak mertua aku... "xpela mak... tanah xpe.. elokla tanah tue.. kami nak... lagipun, hutang rumah skrg ni bukannye lama... 15 tahun je... esok dah habis hutang ni..ada rezeki.. boleh buat lagi satu.. umah xpe mak..." "iyela la.. betul kata kamu..." mgkn mak mertua aku teringat balik kot.. "ghomah x ngape... boleh buat sewa..." "elok la tanah tue dapat kat kita.. dari dapat kat orang c***??!!" "e..eh.. ye jugeee (lohgat perak yea..) oghang dulu2 itu le bodoh.. pegi bagi tanah kat c*** tue.. bagi kat orang kita x ngape lee..." lepas tu.. mak mertua aku pulak dok citer2 lama... pasal tanah2 yg dijual pada org c***... alamak, sesal pulak aku memulakan... sian mak mertua aku yg xsehat sgt ni pun dh naik semangat bile citer pasal hak2 orang melayu ni...

citer 2. aku teringat zaman aku kecik2 dulu.. kami pernah ke dusun buah... pernah umah opah penuh dgn berbakul2 buah-buahan... seingat aku itu semua datang dari dusun arwah tok yang dijaga oleh orang upahan arwah tok.. aku pernah tanya balik pada mak aku.. "mak dulu akak ingat lagi kite pernah g dusun..." "a'sh.. ade..." "mane pergi dusun tuh?? nape kita dh x pergi sana lagi dah..." "itu tanah pusaka... dah xde sape yg nak jaga... habis dh sume pokok.. durian pun agaknye orang dah curi..." "lor nape kita tak jaga aje.. kita usahakanla balik mak... rugi la... boleh kite sume merasa makan buah.." "kamu nak usahakan ke??? duit ade??? nak bagi orang terang lalang pun mau beribu... silap2 rimau pun ade.." "hehehee.."aku gelak aje.. sbb masa tuh pun aku xhabis belajar lagi...

baru2 nih, aku bincang dgn adik aku... aku nak pakat dgn adik aku untuk dusun tuh.. aku nak sangat anak2 cucu2 aku merasa dok di kebun buah n merasa makan buah-buahan atas tanah sendiri... akhirnye adik aku setuju.. bagi aku en.suami xde masalah dalam hal2 berkebun nih.. sbb dia mmg minat... tapi mgkn bukan skrg...


bagi aku, tanah mmg cukup bernilai... kalo bukan utk buat rumah pun... byk lagi benda lain yg boleh dibuat... nak buat tapak niaga pun boleh... kalo tepi jalan, boleh buat stesyen minyak.. dah untung xpayah beli tanah.. kalo jauh ke dalam boleh buat dusun buah... boleh bela ikan keli ke.. atau kalo minat wat resort pun boleh... kalo dekat dgn sekolah atau kolej, boleh buat seblok umah sewa... or other idea2 canggih lain... kalo xde pun, wat la tanah tue simpanan untuk anak cucu nanti... masa akan datang mgkn tempat tue dh membangun...



aku pun xtau la nape aku nk merepek hal perihal tanah nih... anggap ajela ini hanya bebelan aku yea... kalo boring, boleh la katop je topik nih.. heemm... juz nk ajak2 beramai2, kalo ade peluang beli tanah.. beli lah.. untung sebenarnye... tanah pun sama jugak nilainye dgn harta2 lain... mgkn zaman skrg org lebih memandang kereta besar sebagai suatu harta yg bernilai.. tp kdg2 kita terlupa, kereta besar ni susut nilai tinggi... rumah pun harta yg bagi untung besar kalo jual pd ms akan datang.. tapi tanah lagi besar nilainye dr semua tue... sbb tanah adalah hak milik kita yg xboleh diceroboh.. harta yg tiada ganti terutama bagi kita orang Melayu.. sedih rasanye bile tgk tanah dijual pada bangsa asing.. mcm2 kemewahan dorg dpt dr hasil tanah... kita pulak hanya senang setahun dua sahaja hasil dari jualan tanah tue... silap2 kita pulak yg terpinggir nanti... jagalah tanah kita elok2.. kalo ade rezeki, ada tanah... tambah lah lagi lenkali... biar banyak.. kalo mak ayah kita xtinggalkan tanah utk kita, kita usaha la pulak supaya anak2 kita nnt ada tanah untuk ditinggalkan... kalo boleh berhutang kerana kereta, kenapa xboleh berhutang kerana tanah, kan???


~|@a.z.n.e.e@|~

6 comments:

alfa juliet said...

tanah memang menguntungkan..tetapi harga2 tanah di kl selangor wahhhh mahal bangat..mana nak cekau duit...huhuhu

a.z.n.e.e said...

ko masih ade pilihan lain.. kat perlis ade.. aku tgk cikgu2 dulu selamba beli tanah byk2.. ewah... pandai je aku..

xpon ko beli kat perak.. wakakaka...

jejaka anggun said...

beli kat damansara pun murah...
sebelah yasmin ahmad... kosong lagik rasanya!!!

Ms J said...

Sila beli segera kalau ada rezeki. Sesak sikit la buat sementara. Menguntungkan masa depan nanti. Eloklah kita yag beli daripada 'diorg' yang beli...

Mrs. Zuki said...

Ekekekek...gelak aku time loghat perak tu sebab aku membaca dengan menyebut dgn lenggok perak sejati..hahaha..
Betul..mmg tanah ialah pelaburan..
Kereta besar bulan pelaburan..tapi..hehe ..

a.z.n.e.e said...

JA:

hahahaa... lawak... lawak.. betul.. betul..

Jaja:
Yup.. Ade rezeki apa salahnye beli.. gaji lelama makin naik... kete besar boleh beli.. napa xtanah nak berkira lak nak beli kan??? wat je personal loan.. nak kumpul duit, berjanggut la.. huhuhu...

Ili:
Kete bukan pelaburan.. tapi ape Ili?? nak tau jugak... huhuhu..

Featured Images

Image1 Image2 Image3 Image4 Image5 Image6 Image7
Related Posts with Thumbnails