08 May 2009

Tips

Entry kali ni berkisarkan hal2 wanita.. emosi aku masih kurang stabil mengingatkan hal kawan aku itew... Susah nak komen sebenarnye sbb dh melibatkan rumahtangga n anak pinak.. Mgkn sbb kiter xmerasa keadaannye jadi kite boleh buat mcm2 statement, andaian etc.. Tapi aku tahu, kalo aku jadi 'A' pun, mmg susah nak buat keputusan.. Tapi aku rasa masih ada waktu utk mereka yg menyandang gelaran 'single' ataupun tunangan orang.. Sbb kalian masih ada masa untuk membuat pilihan dan keputusan.. Pun begitu, yang sudah bergelar ibu bukannya sudah terlewat utk bertindak.. Percayalah, dalam Islam wanita amat disanjung tinggi.. Hukum Syariah juga banyak menyokong kaum wanita.. Sedangkan isteri yang derhaka dan menuntut fasakh juga berpeluang mendapat hak inikan pula isteri yang teraniaya..

Ini bukan pertama kali aku mendengar kes penderaan rumah tangga.. Cume kadang2 kita terleka dari mengetahuinya ataupun terlepas pandang lantaran kesibukan hidup masing2.. Aku xberani nak suggestkan apa yang terbaik atau tidak sebab aku sendiri belum pernah mengalami.. Tapi, kita ada mata untuk melihat, ada otak untuk berfikir mana yang baik dan buruk sebelum kita sendiri atau orang terdekat kita terjebak...

Mungkin list di bawah boleh membantu:


1. Yang belum berkahwin.. Hindarkan diri dari lelaki yang berperwatakan: BARAN, KURANG MATANG, MENGONGKONG, SUKA MENGIKUT EMOSI, JELES TAHAP GABAN, KEBUDAK-BUDAKAN, BERPURA-PURA etc.. BUang sahaja angan2 dan harapan yg mereka akan berubah... JAngan menjerat diri sendiri...

2. Kalo dah mmg tahu perangai buruknya dari awal.. Mmg xle wat ape kalo sendiri decided utk teruskan hubungan.. Lastly, orang ckp "Ko bodoh".. Kalo tertipu dengan lakonan dan kepura-puraannye mgkn org lain boleh bersimpati dan blame laki tuh.. Tapi sampai bile org nk simpati aje.. Sudahnye, duduk la dlm keadaan tertekan, murung, xbahagia dan sakit sini sana.. Menderita..

3. Report pada Kem. Pembangunan Wanita.. Kalo report polis, polis akan ckp xle nk masuk cmpr hal ehwal rumahtangga..

4. Wanita zaman sekarang MESTI ada : KERJA, KERETA dan RUMAH... Semuanya utk perlindungan diri dan anak2.. Beli umah tu atas nama diri sendiri yea.. Bukan nama SUAMI.. Kalo suami dh beli umah pun, xsalah kan kalo kite beli lg satu.. anggap as aset...

5. Banyakkan baca info tentang isu masalah rumahtangga, keagamaan, hukum-hakam, ayat2 pelindung diri, seni mempertahankan diri etc.. Semua tue berguna utk kita survive.. If terpaksa survive sorng2.. Bukan meminta... Be independence! Jangan terlalu bergantung...

6. Kuatkan hati.. Cekalkan diri.. Banyakkan bersolat dan berdoa.. MOhon diberikan kekuatan dan hidayah... Bagi yang belum berkahwin.. Doalah setiap kali solat untuk dikurniakan suami yang anda ingini dan baik2... Pesan pada adik2 anda utk berdoa sebegini seawal usia akhil baligh.. Insyallah Allah Maha Mendengar.. (Ini adalah pesanan guru Math aku masa aku F2)

7. Carilah teman rapat anda.. Teman sejati.. Tak kira ibu, adik, kakak, teman sepejabat etc.. Tapi jangan dengan kaum berlainan jenis.. Sbb akan mengundang PARAH... Waktu2 beginila.. Hanya orang rapat sahaja yang mengenali siapa diri kita yg sebenar... (Ini juga pesanan dari kawan baik aku.. Apa dia cakap mmg betul..)

8. Oppss.. Lagi satu.. Insurans.. Insurans nyawa @ medical card.. Pewaris letak nama anak atau nama mak.. Ini amat berguna disaat kecemasan ataupun perkara diluar jangkaan..

Ini sahaja lah yg aku terfikir.. Mgkn ada org lain nk tambah.. Dialu-alukan...


p/s : bagi sesiapa yg belum mengetahui.. Aku sendiri pernah putus cinta.. Putus kasih.. dan putus tunang.. Apa lagi yg aku xrasa.. Biar pun aku belum pernah dipukul.. Tapi jangan takut untuk menyatakan "Selamat Tinggal" kepada lelaki yang tak berhak untuk dikasihi... Biarkan sahaja... Percayalah... Masih ada yang terbaik untuk kita... Insyallah...

Biar kita menangis sekarang... Bukan masa akan datang...

~|@ a.z.n.e.e @|~

2 comments:

Anonymous said...

sedangkan chris brown pun kena tinggal, apa la sangat dengan lelaki2 hampehs yg lain. hehehe. ini ayat laki aku.

tapi jonny, kalo dah dera sampai lebam2 semua, memang boleh jadi kes polis sebab dah mendatangkan kecederaan.

a.z.n.e.e said...

aku rasa, report polis ni berguna kalo nk bwk ke mahkamah boleh la.. sbb mmg nk kena ada report polis.. tapi kalo nk mntk cmpr tgn polis ni mcm payah je..

siap2 dia suh blk jer.. huhuhu..