26 August 2010

Berkesankah HSG???

hehehe.. dalam waktu bercuti ni aku agak ada banyak masa untuk berfikir ataupun mencari ape benda yang aku boleh fikirkan... hehehe..

so, aku pun kiralah jarak antara waktu selepas aku HSG dan preggy baru2 nih...


19.6.2010 - Period (usually pusingan tetap aku 28 hari)
29.6.2010 - Date untuk HSG.. (usually dia buat antara hari ke-10 ke atas utk make sure kering betul dr haid)
17.7.2010 - Period 
28.7.2010 - dan ke atas adalah waktu subur
14.8.2010 - sepatutnya aku period.. tapi non-ado...

Semua kiraan aku, aku tanda kat dlm calendar hp dan ada satu chart yg doc bg pada aku... tp kat situ aku x nmpk sgt flowdia dgn tepat sebab setiap hari bulan ada 31 hari.. padehal dlm sebulan ada 29, 30@31 hari.. so, aku sgt prefer guna kalendar hp sbb tepat 4 minggu je, aku akan dapat tahu bila aku period..

Ok, back to the main topic...


Disebabkan aku buat HSG bulan 6, so waktu subur dan bleeding adalah pada waktu yang sama... So, bulan 6 terpaksa burn hasrat untuk preggy... Dan expected utk period bln 7, adalah sangat rileks dan santai... Sebab aku tau, surely akan period kan? hehehe... so, no pressure!

Bila masuk bln 7, seperti biasa.. usaha tetap usaha... Tapi aku pun terfikir jugak.. Kira luckily kali ini boleh lekat... walaupun sebenarnya, aku tak aspect pun akan lekat... Cuma, aku boleh track back apa yang aku dah buat untuk bantu aku pregnant kali ini... Ikutkan, memang cepatlah aku lekat sebab bln 6 mmg dah xle.. The next month, terus lekat kan?




Antara yang aku buat untuk kasik luka sembuh cepat:

1) Air Manjakanilia



Inilah yang aku minum setiap hari... sedap!!! Mula2 rasa manis, kemudian baru ada rasa pahit kelat2 sket... Tapi tetap sedap bagi aku sebab dia ada campur sket dengan kurma... Rege pun murah je.. RM12 sebotol... Setiap hari aku minum 5 sudu pagi dan 5 sudu malam... Kalo org bersalin, minum sebotol untuk satu hari selama 3 hari berturut2.. Kemudian, baru minum ikut cara yg aku minum... So, no horor untuk aku cepat baik dari luka!


2) Lumiglow


Yang ni adik junior Bainun yang suggestkan.. aku dari dulu memang order je dari dia.. Semalam aku order lagi sebotol... Ini pun ubat magik kasik luka cepat baik dan aku baru teringat dia boleh gak untuk kuatkan rahim.. Cuma sebelum ni, aku tak ikut sangat aturan dia... Celam celup... Tapi, kali ni aku kena ikut aturan dia dengan betullah sebab aku dah tahu dah apa kelemahan aku sekarang...



Apa2 pun, semua ni penyebab sahaja.. yg memberi tue, yg di Atas sana... kita usaha sahaja... Tapi aku agak terkilan, dgn ada bbrp orang yg salahkn HSG.. cakap tak berkesan... sebab sepatunya after 2-3 bulan, ramai yg boleh lekat... Aku terkilan bukan sebab ape... Bila aku tanya, waktu subur mcmner?? Dia jawab "Kadang2 on, kadang2 off.. Dah jemulah!"... Dari jawapan tue, korang rasa siapa yang salah....??

Aku teringat kata2 sorang member aku ni... 


"Kadang2 kita ni tak buat seperti mana yang hati kita kehendaki" Contohnya: Sorang penganggur nak cari kerja,.. tapi setiap hari buang masa dalam bilik... Tak usaha pun cari kerja.... lebih kurang mcmtu la... mulut cakap tak serupa bikin la... Hati nak, tapi tak buat pun... Then, blame kiri dan kanan...

Kalo lah kita ni dah usaha kiri dan kanan... Aku boleh faham... Semua orang boleh faham.. Tapi kalo kita sendiri tak menggerakkannya... Macamner kan?? Of coz, untuk persenyawaan kena ada telur+sperm... Makanlah ubat mcmne mahal sekali pun, tapi kalo dua2 tue tak bercantum, tak menjadi jugak... Mulalah salahkan ubat, salahkan doc, salahkan suami, salahkan diri sendiri.... Adess.. Aku pun pusing nak kasik motivasi macamne lah... Diri sendiri pun tak lepas kan?




Aku ni mmg la spesis hati kering.... Usaha usaha usaha.. Itu je la yang aku tahu.... Nak kata jemu?? Aku belum jemu lagi... Ataupun, kita tak sepatutnya rasa jemu kot... Dan aku rasa Allah sendiri tue tak suka kalo kita jemu ataupun PUTUS ASA... kalo kita putus asa... kalo kita mengeluh... Pasti macam2 cubaan dugaan yang akan datang lagi hebat depan mata kita nanti...


Janji, tutup mata untuk semua itu... Telan sahaja... Dan jalan terus... Pedulikan semua apa sahaja halangan yang ada kiri dan kanan.... Buat je semua dengan yang terbaik... Insyallah ada sesuatu menanti kita nanti, kan?




Dan aku sendiri berharap masih ada lagi ruang untuk aku esok.... Yang pastinya, kita kena terus berusaha......

5 comments:

C-I-K-I-N-T-O said...

insyaallah. thanks for the sharing akak ;)

a.z.n.e.e said...

orait... urw!!!

kita sama2 usaha ya! caiyok! caiyok!

yangyuyu said...

aku kagum dgn semangat ko aznee..

betul kena terus berusaha, drp keep complaining, cari salah org..

ko memang tabah, sebab tu Allah uji ko dgn cara ni..Satu hari nanti ko pasti berjaya

Anonymous said...

insyaallah jika sudah rezeki allah akan kurniakan...kadang2 rezeki yg diberikan itu tak kita sangkakan...seperti ape yg saya alami...walau besar dugaan,ujian yg dialami alhamdulillah akhirnya allah makbulkan walau kalau dikir ada kalanya tak logik...sesungguhnya allah itu maha mengetahui lagi maha berkuasa...

silverlady said...

aznee...aku doakan ko cepat2 peknen...insyaAllah mudah2an...;)