13 August 2009

babi punye hal..

gggrrr... aku geram...

nape la antar jugak anak ke sekolah time2 gawat nih... adoi... xfaham2 ke dgn keadaan skrg yg x stabil nih??? wat naya je... bahaya pd budak n bahaya pada org lain, ok....??? kalo anak encik meronta2 teroyak2 tahap gaban pun, plz la larang jugak ke sekolah.... janganla ikutkan sgt kerenah budak tuh.. kali ni kena jadik diktator la... kami xlarat n xnak tanggung risiko kalo jadi ape2 semasa kami anta anak encik ke rumah... bile jadik gini pun, encik susah kan nk kena g sekolah lagik seklai time kije... adoi...

pentadbir sekolah aku mmg ambil berat sgt2... setiap hari ada aje tips n peringatan pd murid2.. aku rasa setiap apa yg dorg ckp tuh mmg bagus n praktikal... dan paling sesuai untuk mesej untuk anak2 murid.. apa yg patut n x patut dorg buat... walaupun dorg budak, but they can do something...

oklah, aku tryla eborate n translate kepada bahasa org dewasa pulak.. yela kena tgk audience yg membaca jugak kan?? ...

  • jangan melawat org sakit - kalo ade kengkawan atau sedara mara yg sakit, jgnla gatai rajin atau terlebih simpati nak g melawat kat umah ataupun hospital.. kang xpasal2 kita lak yg berjangkit.. perlu diingat, yg dh tumpo (mati) dh 51 org... itu yg sah meninggal, tp yg dh dijangkiti ridak terkawal sekarang... jadi, berwaspada la selalu.. kalo baik hati sgt pun berpada2 la... setakat call on the phone pun cukupla kan??
  • basuh tangan sentiasa - kalo bersin, batuk n selsema sentiasa berlapik.. paling xsempat pun guna tapak tangan la... pastu make sure basuh... jgn dibiarkan... sbb kita xtahu apa kuman yg ada kat situ.. pas bersin, g pulak sentuh kawan, pegang pen, pegang phone atau mesin photostat... pastu org lain lak yg sentuh... haru jadiknye...

  • kurangkan bersentuhan - buat masa terdekat ni, minimumkan menyentuh rakan2 yg lain.. selain jarakkan wajah komunikasi... kurangkan bersalaman dgn org lain atau memeluk rakan walaupun dah lama xjumpa...

  • sentiasa alert - kalo anak2 encik dan puan2 demam... cek suhu badan anak anda setiap 30 minit.. ini untuk mengetahui tahap keseriusan anak anda..

  • jangan berada di khalayak ramai - kalo anda sehat tapi anak anda demam... jangan la rajin bekerja... atau anak sulung sehat, adiknya demam... janganla rajin anta anak anda ke sekolah... tolongla fahami... virus itu tetap boleh berjangkit... jadi sila la kuarantinkan diri anda sekeluarga di rumah...
mungkin bahasa aku agak kasar.. tapi aku mmg geram dan tak faham dgn sikap sesetengah orang.. skrg bukannye masa kita nk pikir hal duniawi.. keuntungan, rugi, susah sini sana dll... ini dah masuk soal NYAWA... dalm Islam sendiri, kalo melibatkan nyawa.. kita perlu ketepikan semua hal... aku harap sgt, sekolah akan ditutup segera... sebab semuanya berisiko sekarang... xkira besar atau kecik, tua atau muda, hitam atau putih, makan babi atau x makan babi...

p/s: hari ni sorang murid kami dah dikuarantinkan.. bengang gile ktorng.. bile adik-beradik dia yg lain, datang jugak sekolah... sengal ke ape??? duduk ajela kat umah tue... xfaham2 lagi ker???

~|@a.z.n.e.e@|~

4 comments:

alfa juliet said...

aznee, sekarang ni memang bahaya la kan...tapi statement ko: kalau anak sakit, parent pun duk umah....yg tu mcm mana ye? sbb cuti sekarang semua kena beku...

Mrs. Zuki said...

Uiii....seram sejuk aku membacanya..
Haru biru la..tapi kan...kalau sekolah ditutup...budak2 lagi la tak terkawal..diorg mesti nak kluar rumah jugak..
Ko pakai mask @ purdah tak hari ni?
Esok lusa aku ada kene p kenduri...aku jadi risau la..

Anonymous said...

aku rasa xsemua org consious ttg hal ni even dh melarat.
mgkn sbb ade yg terlalu bz utk ambil tahu atau mcm ko kata terlalu positif.
tapi terpulang pada tafsiran masing-masing.. wallahualam.

a.z.n.e.e said...

aza:
aik, coti kita kena beku ke kalo anak kena h1n1?? biar betol??? selain nurse, doktor, polis, tentera mmg kena beku kan cotinye.. tapi kalo dh kena wabak, xkan nk keje jugak kot..

ili:
itula.. sama2la kena tegas.. banyak kepala mmg la susah nk kawal.. tapi dh ade kat cini yg wat coti sendiri..satu famili xkuar rumah.. aku rasa cara dia bagus jugak kalo dh terpaksa..
ktorng mmg wajib pakai kat sekolah.. xkira cikgu atau anak murid.. kuar pekan pun aku pakai mask jugak.. lantakla org nk kata apa pun... janji aku berusaha.. aku mmg penakut!!

anonymous:
susah nk cakap.. banyak kepala, banyak la kerenah nye.. yup terpulang la...

Featured Images

Image1 Image2 Image3 Image4 Image5 Image6 Image7
Related Posts with Thumbnails